Qousqoza7 قوس قزح

Home » Cairo » The 3000 Years Journey …رحلة ال3000 عام

The 3000 Years Journey …رحلة ال3000 عام

Categories

Blog Stats

  • 36,244 hits

Twitter Updates

Top Rated

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 4,925 other followers


كتبت في المرة السابقة عن فن تشبيك رقع القماش و المعروف بإسم الباتشورك و إكتشافي أولا أنه حرفة تلقائية في مكان ما من محافظة مطروح و  ثانيا – و علي عكس الأعتقاد السائد – أن الباتشورك أصله فرعوني و ذلك إستنادا علي ما ذُكر في الموسوعة البريطانية عن إكتشاف أقدم قطعة باتشورك في مصر و أنها من مقتنيات المتحف المصري بالقاهرة.

I wrote in my previous post on the art of joining fabric patches known as patchwork and how I made 2 discoveries: first that it is a craft practised somewhere in the governorate of Matrouh and second that the patchwork originated in ancient Egypt based on what was mentioned in the Encyclopedia Britannica that the oldest piece of patchwork was discovered in Egypt and that it is among the exhibits at the Egyptian Museum in Cairo.

أتوقف هنا لحظة خجلا لأنني و برغم وصولي لهذه المعلومة الثمينة  فأنني لم آخذ خطوة جادة للتأكد من صحتها علي الرغم من أن الموضوع لا يتعدى زيارة للمتحف المصري في التحرير. ربما عدم وجود أي مصادر أخري تعزز هذه المعلومة و عدم وجود أي صورة علي مواقع الإنترنت لهذه القطعة المزعومة هو ما جعلني أؤخر الرحلة يوما بعد يوم. علي أي حال ليس هذا بعذر

I pause here in a moment of shame because – and though I have stumbled upon this valuable piece of information – I did not take a serious step to confirm its authenticity even though all it would need is a quick visit to the museum in Tahrir Square. Perhaps not finding any other sources that confirm this information nor any photographs on the internet of this piece made me delay my visit. No excuse anyway.

إلا أن جاء اليوم و إتفقت مع الصديقة العزيزة فنانة الباتيك سمر حسنين (و للباتيك قصة أخري إن شاء الله) و تقابلنا في صباح الأمس في المتحف المصري. ما إن دلفنا من باب المتحف حتي إتجهنا يمينا لإرتقاء السلم إلي الدور الثاني. لماذا إتجهنا يمينا؟ لا لشيء سوى أننا يجب أن نبدا من مكان ما. و ما أن إرتقينا السلم و وصلنا إلي الطابق الثاني حتي وقفنا في صمت…أمامنا في فترينة زجاجية تتوسط المسافة بين جناحي السلم الأيسر و الأيمن كانت هي…تلك اللي كنت أبحث عنها…أقدم قطعة باتشورك مكتشفة في العالم…تلك التي تؤكد أن الباتشورك وُلِد في مصر.

Until finally the day cam and I agreed with my dear friend, the Batik artist, Samar Hassanein (there will be another talk about Batik, God willing) to meet her yesterday morning in the Egyptian Museum. As soon as we walked through the door, we turned right to take the stairs to the second floor. Why did we take the stairs to the right? No specific reason except that you have to start somewhere.

As soon as we reached the second flooring, we stood there in silence…there it was…in a glass vitrine midway between the left and right flanks of the stairway…she that I was looking for: the world’s oldest piece of patchwork…the one that confirms that patchwork was born in Egypt.

كانت تتطابق الوصف الموجود في الموسوعة البريطانية فيما عدا خلوها من اللون الأزرق (الموسوعة ذكرت أنها من قطع الجلد المصبوغ بالألوان الأخضر و الوردي و الأصفر و الأزرق). للأسف جمال اللحظة أنساني أن ألتقط صورة للعمل بالكامل. هي عبارة عن أربع جوانب من الباتشورك أي علي هيئة خيمة مكعبة، كل جانب حوالي 2*2 متر. لم تذكر الموسوعة الكنار العلوي المزخرف برسومات من الجلد المفرّغ و لم تذكر مدي جمال هذه القطعة الفنية. عليك أن تراها لتعي ما أقول. لقد أنساني جمالها أن ألتقط صورة كاملة لها، تخيلوا؟

It matched the description in the Encyclopedia Britannica except for not having any patches in blue (the article mentioned that the piece was from green, pink, yellow and blue leather patches). Unfortunately, the beauty of the moment overwhelmed me that I forgot to take a picture of the complete piece. It is a four-sided cubic – tent like – patchwork. Each side is approximately 2×2 m. The Encyclopedia did not mention the top edge decorated with leather-fillet motifs and did not mention the beauty of this artistic piece. You’ve go to see it to know what I mean. It’s beauty made me forget to take a full picture for God’s sake, imagine?

يرجع تاريخها إلي عصر الأسرة 21 (1085 -332 ق.م.) و هي من العصر المتأخرو بحسب ما ذكر في الموسوعة ترجع إلي حوالي عام 980 ق.م. و كانت تستخدم كظلة لمومياء الملكة إيست-إم-حب

The piece dates back to the 21st Dynasty (1085 – 332 B.C.), which is on of the Late Dynasties and according to what was mentioned in the Encyclopedia, it dates to approx 980 B.C. and was used as a canopy to cover the mummy of Queen Ist-M-Khob.

و هكذا صرت أعرف أول الخيط في تاريخ حرفة الباتشورك في المتحف المصري و أخر الخيط في مكان ما في مطروح. أتمني أن أصل للحلقات المفقودة التي تشرح لنا كيف جئنا من هناك إلي هنا في رحلة 3000 عام.

And so I have come to know where patchwork chain started – in the Egyptian Museum – and where it has reached – on an island in the Siwan Oasis – I wish I can find out the missing rings that link together the trip from there to here over 3000 years.

معا للحفاظ علي حرفنا المصرية

معا لتوثيق حرفنا المصرية

معا للتعريف بحرفنا المصرية

Advertisements

2 Comments

  1. aRT mAN says:

    جميل موضوعك وبحثك فيه
    هذا الفن من أوائل الفنون التي تعرفت عليها منذ صغري
    حيث كانت أمي رحمها الله تُجيد هذا الفن. مازلت أذكر أحد تصميماتها وكانت سجادة صغيرة الحجم.
    امتازت بتصميم ثلاثي الأبعاد، حيث أضافت عنصر العمق. كانت تجهز المُثلثات الملونة ” وش وضهر” تخيطها من ضلعين ثم تقلبها. ثم تُثبت أول صف مُثلثات من قاعدتها “الغير مقفولة” على الخلفية . وتتقوم بتكرارصف آخر من أسفل الصف الأول تراكمياً في تتابع ضيق لا يتجاوز 2 سم. وهكذا ….
    وفي النهاية تصبح المثلثات بارزة وحرة في اتجاه رؤوسها.
    تللك الفطرة التي امتاز بها هذا الفن صقلها الفنان العربي وأبدع فيها فيما يُعرف بفن الخيامية الذي ازدهر في العصر الإسلامي.
    أدعوكم لزيارة شارع الخيامية بفاهرة المعز.

    • سحر Sahar says:

      رحم الله الوالدة. واضح إنها كانت فنانة من طراز فريد. يا ريت كان فيه صور للشغل ده.
      أنا رايحة جاية علي الخيامية و أصل شغل الخيامية (الأبليك) واضح في شريط الزخرفة في القطعة الموجودة بالمتحف.

Would love to hear what you think أحب أعرف رأيكم دام فضلكم

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: